Naltrekson w leczeniu alkoholizmu

1. Czy alkoholizm jest chorobą?

Tak. Większość ekspertów zgadza się, że alkoholizm jest chorobą, tak jak nadciśnienie tętnicze, cukrzyca czy zapalenie stawów. Tak jak inne choroby, alkoholizm często występuje rodzinnie. Jest chorobą przewlekłą, co oznacza, że trwa przez długi czas (często całe życie) i powoduje rozmaite problemy. Podstawowym zadaniem w leczeniu alkoholizmu jest zaprzestanie picia alkoholu przez osobę uzależnioną. Może to być bardzo trudne, głównie z powodu, że osoby uzależnione nawet po zaprzestaniu picia odczuwają bardzo silne pragnienie i potrzebę napicia się alkoholu.

1. Co należy wiedzieć o naltreksonie?

Naltrekson jest substancją chemiczną używaną jako lek zmniejszający pragnienie i potrzebę napicia się alkoholu. Gdy już przestaniesz pić, naltrekson może zwiększyć Twoją szansę na utrzymanie abstynencji przez długi czas. Lek nie wyleczy całkowicie alkoholizmu, ale może pomóc Ci utrzymać abstynencję w trakcie innych oddziaływań, takich jak terapia uzależnień.

1. Jak działa naltrekson?

Naltrekson blokuje określone receptory w mózgu, odpowiedzialne za odczuwanie przyjemności wynikającej z picia alkoholu lub stosowania narkotyków. Podczas gdy receptory pozostają zablokowane, nie będziesz odczuwać przyjemności z picia alkoholu, Twoja potrzeba napicia się będzie znacznie mniejsza, co może spowodować, że znacznie łatwiej będzie Ci przerwać picie alkoholu. W odróznieniu od disulfiramu (inny lek używany do uzyskania abstynencji alkoholowej, w Polsce znany jako Anticol) naltrekson nie powoduje nieprzyjemnych doznań, wymiotów i wahań ciśnienia tętniczego w sytuacji, gdy napijesz się alkoholu.

1. Jakie są efekty uboczne stosowania naltreksonu?

Najczęstszym efektem ubocznym są nudności. Rzadziej występują bóle głowy, zaparcia, zawroty głowy, zdenerwowanie, bezsenność, czy lęk. Koniecznie powiedz swojemu lekarzowi, gdy któryś z tych objawów wystąpi u Ciebie – może on dostosować dawkę albo zmienić lek na inny, nie powodujący takich efektów ubocznych.

1. Co powinieneś wiedzieć, zanim zdecydujesz się na leczenie naltreksonem?

W trakcie stosowania naltreksonu nie powinno sie stosować narkotyków opiatowych, takich jak kodeina, morfina, czy heroina, jak również popularnych leków hamujących odruch kaszlowy i lekó przeciwbólowych , zawierających kodeinę (takich jak Thiocodin, Ascodan, Solpadeine, Antidol, Ultracod). Naltrekson może pogłębić zespół abstynencyjny u osób uzależnionych od opiatów. Konieczne jest zaprzestanie stosowania opiatów co najmniej 10 dni przed zastosowaniem naltreksonu.

Nie powinno się stosować naltreksonu w trakcie trwania ciąży i karmienia piersią, ponieważ lek może przechodzić do mleka kobiecego.

1. Jak długo należy stosować naltrekson?

Decyzja o długości trwania leczenia należy do lekarza. Pomimo, że nie określono maksymalnego czasu terapii większość pacjentów stosuje lek przez 3 miesiące lub dłużej. Lek należy stosować zgodnie z zaleceniami lekarza, nie powinno się przekraczać zaleconej dawki. Nie należy zapominać o zażyciu leku, jak też nie powinno kończyć się leczenia samodzielnie, bez konsultacji lekarskiej.

1. Czy poza zażywaniem naltreksonu potrzebuję jeszcze innego leczenia?

Jak większość uzależnień, alkoholizm powoduje zależność fizyczną i psychiczną. Należy zatem leczyć zarówno ciało jak i psychikę. Twój lekarz może zalecić takie oddziaływania jak psychoterapia, terapia grupowa, mitingi AA, terapia rodzinna. Pomogą one zmienić Twoje przyzwyczajenia i mechanizmy psychologiczne odpowiedzialne za uzależnienie oraz pozwolą poradzić sobie z problemami bez konieczności picia alkoholu. Z pewnością w okolicy Twojego zamieszkania funkcjonują takie grupy, a nawet specjalistyczne centra pomocy osobom uzależnionym od alkoholu – Twój lekarz dopasuje leczenie do Twoich potrzeb.